מהן אבני החושן?

אבני החושן הן 12 אבנים יקרות ששובצו על אחד מבגדי הכהן הגדול בעת ששירת בבית המקדש. לפי המסורת, 12 האבנים מייצגים את 12 השבטים של עם ישראל ולכן לכל אחת מהן תכונות אחרות. יתרה על כך, יש ציווי ליצירת החושן שמפורט בספר שמות והאופן שבו בונים אותו מתואר גם בפרשת פקודי. כל אלו הן הוכחות ברורות לנוכחות של אבני החושן במסורת היהודית ולתפקיד שלהן בסיפור של עם ישראל.

מבחינה דתית, המטרה של אבני החושן היא להפוך את כל שבטי ישראל לזיכרון לפני הקדוש ברוך הוא בזמן שהכוהן הגדול מסתובב במשכן או בבית המקדש. במילים אחרות, המסורת רואה באבנים האלה חלק חשוב מהתפקיד של הכהן אך היא גם משתמשת בהן על מנת להעביר מסר. על הרקע הזה, אין פלא שמאז ועד היום יש לאבנים מעמד מיוחד.

איזה אבנים נכללים בשיבוץ?

הפירוש שמציג את התכונות של אבני החושן קובע הגדרות לגבי הדרך שבה צריך לשבץ אותן על הבגדים של הכהן הגדול. בין היתר, מדובר שם על האבנים אודם, פטדה, ברקת, נופך, ספיר, יהלום, לשם ושבו.

בהמשך, יש פירוט על אבנים כגון אחלמה, תרשיש, שוהם וישפה. בכל מקרה, לפי התלמוד הבבלי נחקקו על אבני החושן מלבד שמות השבטים גם המילים אברהם יצחק יעקב שבטי ישורון וזאת על מנת שהו ימלאו את תפקידם במלואו.

כמעט משחר האנושות נתפסו אבני חן שונים כאביזר שבעזרתו ניתן לעטר בגדים ולהעביר מסרים. מהבחינה הזו , אבני החושן ממשיכים מסורת ארוכה ויש להן נוכחות שקשה להתעלם ממנה בתוך המסורת היהודית. אם רוצים להמשיך את המסורת הזו, ניתן למצוא את האבנים בדגמים שונים ובמחירים נגישים מכפי שמשוער.

This entry was posted in תכשיטים. Bookmark the permalink.